امروز: جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸

شورای اسلامی شهر شیراز

بررسی ایجاد راه دسترسی به حرم مطهر شاه چراغ (ع) در شورای اسلامی شهر شیراز

دسترسی به حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) جزو اولویت‌های اصلی مسئولین استانی بوده و هست. با توجه به قرار گرفتن این حرم در بافت تاریخی شیراز میراث فرهنگی اجازه تخریب این اماکن را نمی‌دهد و از طرفی و رفت و آمد مردم به این مسیر سخت شده است...
  • بررسی ایجاد راه دسترسی به حرم مطهر شاه چراغ (ع) در شورای اسلامی شهر شیراز
بررسی ایجاد راه دسترسی به حرم مطهر شاه چراغ (ع) در شورای اسلامی شهر شیراز
 
خبرگزاری ایسنا- دسترسی به حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) جزو اولویت‌های اصلی مسئولین استانی بوده و هست. با توجه به قرار گرفتن این حرم در بافت تاریخی شیراز میراث فرهنگی اجازه تخریب این اماکن را نمی‌دهد و از طرفی و رفت و آمد مردم به این مسیر سخت شده است. تلاش های زیادی نیز برای تسهیل دسترسی به حرم انجام شده است که از آن جمله می‌توان احداث خیابان 9 دی را نام برد. ولی این خیابان نیز نتوانست مشکل دسترسی آسان را حل کند و همچنان این مشکل پایدار است. پایداری بیش از حد این مشکل مسوولین را بر آن داشته تا جلسه‌ای در این زمینه برگزار کنند.
شب گذشته (يكشنبه 24 مرداد) جلسه‌ مشترک سه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز با حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف براي بررسي ابعاد مختلف طرح تسهيل دسترسي‌ به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در تالار اندیشه شورا برگزار شد. اگرچه در اين جلسه جاي خيلي‌ها خالي بود اما برگزاري اين جلسه، بنياني شد براي طرح نگاه‌هاي مختلف به موضوع تسهيل دسترسي به حرم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در این زمینه گفت: موضوع دسترسی به حرمین مطهر بسیار مهم است و با اینکه جلسات متعددی برای حل این موضوع برگزار شده هنوز هم اتفاقی نیفتاده است. محمدیان افزود: این موضوع از ابتدای شورای چهارم در سال 93 و 94 مطرح شد و هر بار نیز قرار شد شهرداری طرحی ارائه دهد و کار انجام شود ولی طرحی ارائه نشده است.
وی گفت: نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد ولی هیچ یک تا به حال عملی نشده و همه چیز در حد حرف مانده است.
محمدیان با بیان اینکه خیابان 9 دی موجب تسهیل در عبور و مرور در مسیر حرم شد گفت: ولی بیش از اینها باید به دسترسی حرم اهمیت داد.
این عضو شورای شهر گفت: پیشنهادهای مختلفی وجود دارد به گونه‌ای که مطالعاتی نیز در زمینه اتوبوس‌های برقی انجام شده است.
وی معتقد است تله کابین می‌تواند این مشکل را حل کند. از مسیری در دو کیلومتری شاه چراغ تله کابین نصب شود و مردم را به این حرم برساند.
به گزارش ایسنا تله کابین نیاز به زیرساخت‌های خاص و تخصصی خود دارد و از طرفی هزینه زیادی برای شهروندان خواهد داشت. باید دید نظر کارشناسان در این زمینه چیست.
حق دل، رئیس شورای شهر شیراز گفت: در چند ماه گذشته چندین جلسه با مدیران ارشد استانی برگزار شده و همه معتقدند که باید حرم از انزوا خارج شود و برای تسهیل دسترسی باید اقدامی کرد.
وی گفت: چند طرح برای این کار وجود دارد که یکی از آنها ایجاد یک خیابان از امامزاده ابراهیم تا شاه چراغ است. طرح دیگر ایجاد خیابانی از 9 دی به سمت سنگ سیاه است. سازمان قطار شهری نیز قول داده است که خطی برای دسترسی به حرم طراحی کند.
حق دل گفت: این اراده در شورا و شهرداری هست که طرح های مناسب را انجام دهد و بودجه نیز تامین می‌شود.
یک موضوع مهم که در ابتدای جلسه توجه‌ها را جلب می‌کرد غایب بودن ارگانی بود که خود مسوول این موضوع است. میراث فرهنگی هیچ نماینده‌ای نفرستاده بود تا در جریان نظرات دیگر ارگان‌ها قرار بگیرد.
علیرضا پاک فطرت، شهردار شیراز نیز گفت: متاسفانه تعدادی از ارگان‌هایی که دعوت شده‌اند در این جلسه حضور ندارند. میراث فرهنگی که خود یک رکن مهم در این موضوع است نماینده‌ای ندارد و این توهین به شورا است که عده‌ای در جلسات حضور ندارد. در آینده نیز شایعه پراکنی می‌کنند.
وی با بیان اینکه وزارت دفاع در زمینه کنسرسیوم ریلی مطالعه عمیقی انجام داده است گفت: آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نیاز نیست خیابان‌های عریض و طویل داشته باشیم بلکه با سیستم‌های حمل و نقل جدید می‌توانیم مشکلات این چنینی را حل کنیم.
پاک فطرت با تاکید بر اینکه تراموا وسیله خوبی است که در این زمینه قابل استفاده است. هر اتوبوس تنها 60 نفر را جا به جا می‌کند ولی تراموا می‌تواند 250 نفر را حمل کند. سرعت تراموا نیز از اتوبوس بیشتر است. هزینه اجرای یک کیلومتر تراموا 10 میلیون یورو است در حالی که همین مسیر برای مترو هزینه‌ای چهار برابری در پی دارد. سرعت اجرای تراموا نیز 10 برابر مترو است.
وی گفت: توریستی که به شاه چراغ می‌آید قطعا می‌خواهد به آرامگاه سعدی و حافظ و بازار نیز برود. بنابراین باید طرح و برنامه درستی باشد که همه این اماکن پوشش داده شوند.
انوار، نماینده تولیت آستان احمدابن موسی نیز گفت: یکی از پیشنهادهای ما اتصال خیابان 9 دی به سیبویه است. این مسیر می‌تواند بار ترافیکی را کاهش دهد. در این مسیر هم تعداد کمی خانه‌های تاریخی وجود دارد بنابراین می‌توان به راحتی این خیابان را ایجاد کرد و میراث فرهنگی نیز با آن مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: مسیر بعدی از طریق دروازه قرآن است. در این مسیر نیز اگر خیابان نمازی عریض شود مشکل ترافیکی مسیر حل می‌شود. البته این مسیر هزینه زیادی دارد که انتظار می‌رود همه ارگان‌ها کمک کنند.
نماینده تولیت آستان سید علاءالدین حسین نیز گفت: چندین مسیر از سیبویه به سمت حرم مطهر وجود دارد. مسیر امام زاده ابراهیم هم قابلیت این را دارد که پیاده‌ها گذر کنند و هم دارای پارکینگ است.
شعرا، عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: من در ایام نوروز وضعیت بسیار بدی را برای زوار دیدم. بسیاری از آنها چون جایی برای پارک کردن خودرو نداشتند بدون زیارت می‌رفتند. خیابان احمدی در گشته وجود داشت که آن را مسدود کردند. چرا این خیابان عریض نشود و مردم نتوانند از آن استفاده کنند؟ مگر چه مکان تاریخی در این خیابان وجود دارد که باید بماند؟
وی افزود: بحث بعدی مربوط به پارکینگ است. باید در این مکان پارکینگ‌های طبقاتی رو و زیر زمین ایجاد شود. پارکینگ‌های فعلی جوابگو نیست.
حق‌نگر عضو شورای شهر شیراز نيز گفت: بافت تاریخی مانند چاه نفت می‌ماند و اگر تخریب شود باید به آیندگان جوابگو باشیم. باید دنبال طرح‌هایی باشیم که منافع ملی را در پی داشته باشد و دسترسی را آسان کند.
وی ادامه داد: طرح‌هایی که وجود دارد نشان می‌دهد قرار بوده است حمل و نقل در اطراف حرم زیر سحطی باشد و در سطح خیابان تنها افراد پیاده رفت و آإمد کنند ولی این اتفاق نیوفتاده است. باید حمل و نقل را انسان محور کنیم.
محمد شیخی، عضو هیات مدیره مهندسین مشاور پرداراز نیز گفت: وقتی قرار بود خیابان 9 دی احداث شود گفتیم این خیابان مشکل را حل نخواهد کرد و نباید احداث شود و همانگونه نیز شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیر ایجاد خیابانی بین 9 دی و سیبویه بی معنی است و نمی‌تواند مشکلات را حل کند گفت: این طرح حتی مشکل ترافیکی را افزایش می‌دهد. با احداث این بلوار چگالی خودرو افزایش یافته و سرعت کاهش می‌یابد.
شیخی گفت: علاوه بر آن در این مسیر 15 خانه تاریخی وجود دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشت.
وی عنوان کرد: در طرح تفصیلی که ما در نظر گرفته‌ایم هیچ خودرویی نباید در اطراف حرم باشد. به عنوان مثال سبکی که برای مکه وجود دارد اصلا مناسب نیست و نباید خودروها در اطراف اماکن مقدس باشند.
شیخی عنوان کرد: در این طرح باید سه گذر تاریخی سنگ سیاه، امام زاده ابراهیم و حاج زینال پیاده راه شوند. حتی خیابان 9 دی نیز می‌تواند پیاده راه شود. و وسایل نقلیه‌ای برای معلولان وجود داشته باشد.
نریمانی نیز در این جلسه گفت: هدف ما رساندن مردم به اماکن مقدس است و در تمام جهان هیچ گاه برای رسیدن به بافت تاریخی تعریض کردن خیابان پاسخ خوبی نداشته است. چرا که با عریض شدن خیابان تعداد خودروها نیز افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: تراموا می‌تواند برخی مشکلات مربوط به این بافت را حل کند ولی تله کابین نمی‌تواند موثر باشد.
معین، عضو شورای شهر شیراز خطاب به نماینده تولیت گفت: شما باید از عاج فیل پایین بیایید و با دولت و شورا و شهرداری همراه شوید. طرحی که ارائه داده‌اید مناسب نیست و باید دید چگونه کارشناسی و طراحی شده است.
محمدیان گفت: در این جلسات باید یک عضو حتما وجود داشته باشد که بتوانیم به نتیجه برسیم. آن عضو نیز میراث فرهنگی است. امیدواریم در جلسات بعدی حضور داشته باشند.
به گزارش ايسنا، در جلسه شامگاه يكشنبه 24 مرداد ماه شوراي شهر شيراز، همه افراد و نماينده‌هاي ارگان‌های مختلف نظرات خود را ارائه دادند. اگرچه بعضي از نظرات بيشتر به واقعيت‌هاي روز جامعه و زيرساخت‌هاي موجود،   مرتبط بود و بعضي بسيار بلندپروازانه بود.
اما يكي از مهمترين مسائل مد نظر در طرح‌هاي ارائه شده براي نقاطي كه بافت تاريخي را شامل مي‌شود، نظر شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور است، شورايي كه پيش از اين هم در خصوص طرح توسعه حرم، و پيشنهادهاي ارائه شده، آخرين مرجع نظر دهنده بود.

۱۳۹۵/۰۵/۲۴ - ۰۹:۰۰:۰۰

دیدگاه های شما