امروز: پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹

شورای اسلامی شهر شیراز

نطق و تذکر :: کمربندی شیراز، قربان‌گاه پایتخت فرهنگی ایران شده است!

  • تاریخ:
    ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
  • عنوان:
    کمربندی شیراز، قربان‌گاه پایتخت فرهنگی ایران شده است!
  • نام عضو:
    دکتر علی ناصری

به نام خدا

با سلام به حضار ارجمند، همشهریان، مشاوران، مدیران شهرداری و اصحاب محترم  رسانه در ابتدا لازم میدانم دهه فاطمیه (س) را به هموطنان عزیزمان خصوصا همشهریان گرامی تسلیت عرض نموده ؛ بیست و هفتمین نطق پیش از دستور  خود را قرائت می کنم.

سند چشم انداز استان فارس در افق ۱۴۰۴ برمبنای برنامه ریزی مدبرانه،بهره مندی از خِرَد جمعی و در مسیر تحقق آرمانهای بلند مدت کشور و سیاست های کلی نظام و با تاکید بر مباحث اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تمدن و فرهنگ استان فارس  تدوین شده است.

با توجه به اینکه شیراز ، سومین حرم اهل بیت و پایتخت فرهنگی کشور می باشد و از آنجا که در این برنامه استان فارس بعنوان استانی که بر پایه فرهنگ ممتاز اسلامی – ایران با جایگاه برتر اقتصادی در کشور مبتنی بر توسعه پایدار، پیشرو در تولید علم و فناوری نوین در نظر گرفته شده است، که تعامل سازنده و تاثیرگذار در توسعه ملی و تصمیم گیری های کلان کشور می تواند داشته باشد، به نظر می رسد با توجه به نقاط قوت و ضعف،فرصت ها و تهدیدها ی پیش رویِ کلان شهر شیراز و استان پهناور فارس از جمله خشکسالی که قطعا بر صنعت کشاورزی و صنایع آب بر ، از جمله فولاد و پتروشیمی خواهد گذاشت به ظرفیت های شیراز و فارس در بُعد گردشگری بیشتر توجه شود و روند توسعه در این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد که لازمه آن زمینه سازی مناسب برای شناساندن شیراز و فارس در بُعد ملی، منطقه ای و بین المللی است و برای دستیابی به این مهم یکی از طریق( EVENT ) یا رویدادسازی ودیگری چانه زنی در سطح ملی برای فراهم کردن زیر ساخت ها و کمک به تسریع رویکرد برنامه محور در بخش های مختلف گردشگری از جمله توریسم، اکوتوریسم، ژئوتوریسم ، توریسم سلامت، توریسم فرهنگی، ورزشی،علمی و ادبی صورت خواهد گرفت.

 پیرو نکات ارایه شده؛ راه و ایمنیِ آن می تواند نقش تاثیر گذار در ارتقاء جایگاه این صنعت داشته باشد لذا در اینجا لازم می دانم به موضوع مهم کمربندی شیراز اشاره و توجه عزیزان را به این موضوع مهم جلب نمایم. کمربندی شیراز،  جایی که بستر به سوگ نشستن خانواده های عزیز شیرازی و هموطنان ارجمند و ایجاد ضرر و زیان مادی و جانی به آنها  بر اثر حوادث و تصادف در اثر عدم ایمنی و استاندارد سازی ها و حجم ترافیک عبوری، ترکیب ترافیک سبک و سنگین، تداخل ترافیک حومه‌ای و عبوری از این کمربندی و قرار گرفتن در محدوده شهر، همچنین اقدام شهرداری برای کاهش معضل ترافیک شهر، اتصال تمام شوارع بن بست به کمربندی که این افزایش دسترسی، منجر به افزایش تصادفات شده است.

با توجه به پیشینه کمربندی شیراز می بینیم که این کمربندی در گذشته برای عبور و مرور ناوگان باربری ایجاد شده اما اکنون به دلیل احداث شهرک‌های زیادی در حاشیه آن عملاً به رینگ شهری تبدیل و این مساله باعث بروز سوانح دلخراش و مشکلات زیاد ترافیکی در این کمربندی شده است.

بر اساس اظهارات کارشناسان، هشت درصد تلفات انسانیِ جاده‌ای و تصادفات استان پهناور فارس تنها در مسیری ۴۲ کیلومتری کمربندی شیراز که از پل شهید اسکندری در شمال شیراز آغاز و تا پل فسا در جنوب کلانشهر شیراز ادامه دارد، رخ می‌دهد.کمربندی شیراز در شمار پُرتلفات‌ترین مسیرهای  استان فارس است به گونه ای که جزء چهار نقطه خطرناکِ ‌محورهای مواصلاتی استان فارس به شمار می آید که بیشترین کشته‌ها را در طول سال دارد. اهمیت این موضوع  به دلیل قرارگیری این مسیر در مجاورت کلانشهر شیراز از یکسو و از سوی دیگر تردد میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در طول سال می باشد. این مسیر پُر تلفات، زیبنده شیراز،سومین حرم اهل بیت و پایتخت فرهنگی کشور نیست  و این به دلیل عدم متولی مشخص در این مسیر مواصلاتی است.

از عواملی که باعث شده کمربندی شیراز بعنوان یکی از حادثه خیز ترین نقاط کشور شناخته شود وضعیت نابسامان مدیریتی آنست، به گونه ای که میان شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس عدم تطبیق در شرح وظایف و عملکرد سازمانی آنها وجود دارد. به نظر می رسد برای حل مشکل کمربندی شیراز از دو حوزه پیگیری شود. یکی بازنگری بودجه‌ای توسط نمایندگان محترم مجلس در تأمین هزینه‌ها از ردیف اعتبارات استانی و دیگری اقدامی مشترک توسط اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و پلیس راهور با محوریت و قیمومیت دفتر فنی استانداری؛تا با استفاده از بودجه های سالانه که به  بازسازی و حذف نقاط حادثه خیز اختصاص داده می شود  هرچه سریع تر استاندارد سازی و  ایمن سازی کمربندی شیراز در دستور کار قرار گیرد. عمدتاَ برای حل مسئله کمربندی‌هایی که موجب خطراتی برای عبور و مرور عابران پیاده مناطق حومه ایجاد می‌کند استفاده از  پل‌های عابر پیاده زیادی است که در جاده‌های کمربندی احداث می‌شوند.

امید است با در نظر گرفتن مطالب معروض و پیگیری های لازم توسط مسئولان و متولیان؛ بیش از این شاهد به سوگ نشستن شهروندان، در از دست دادن عزیزان شان نباشیم.

                                                            

                                                                                     والسلام علیکم و رحمه ا... و برکاته

                                                                                                 دکتر علی ناصری

                                                                      رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری


دیدگاه های شما