امروز: دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹

شورای اسلامی شهر شیراز

نطق و تذکر :: دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورا

  • تاریخ:
    ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
  • عنوان:
    دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورا
  • نام عضو:
    ابراهیم شعرا

با تبریک و تهنیت فرا رسیدن دهه کرامت و مولودین این دهه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا، حضرت معصومه(س) و سید اعاظم احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ که ولی نعمت همه ما ایرانیان هستند امید است که ما بتوانیم قدرشناس این بزرگان باشیم و شرایط لازم را برای زیارت مشتاقان آنها فراهم نموده و بخصوص حرم احمدی و محمدی که زیبنده سومین حرم اهل بیت است و همگان تکلیف داریم برای شهروندان شیرازی و گردشگران سهولت دسترسی را هم از نظر راه و حمل و نقل عمومی بخصوص ایستگاه مترو را فراهم نمائیم.
هفتم اسفندماه در سال ۱۳۷۷ اولین انتخابات شورای اسلامی شهرها برگزار گردید حال آنکه این انتخابات در شرایطی بوقوع پیوست که وزارت کشور و استانداریها بعنوان قائم مقام شورای شهر عمل می کردند که در این رابطه مشکلاتی در سطح شهرها بعلت نارضایتی مردم از شهرداری ها بروز کرد و منجر به تظاهرات های شهری علیه شهرداری ها گردید و لذا شورای شهر به عنوان منتخب مردم و واسطه بین شهرداری ها و مردم انتخاب شدند تا با انتخاب شهردار از بروز نارضایتی ها و مصوباتی که موجب اعتراض مردم می شد جلوگیری نمایند اکنون ۴ دوره از تشکیل شورای اسلامی گذشته و شورای اسلامی شهر دوره پنجم می رود تا کار خود را شروع نمایند هرچند با افزایش جمعیت شهرها به ۷۲% کشور وظایف و تکالیف  شوراها افزایش یافته و بخش عظیمی از مردم کشور، شهر نشین شده و مطالبات بیشتری در جهت تأمین رفاه و آسایش زندگی خود در این مناطق دارند ولی متاسفانه شاهد این هستیم که دولت و مجلس هر روز از نظر اعتبارات شهرداری ها و وظایف ،اختیارات شوراها محدودیت های بیشتری را ایجاد می کنند .
جدیدترین محدودیت در لایحه مالیات ارزش افزوده است که اکنون در صحن مجلس مطرح است.
با توجه به اینکه قانون فعلی مصوب ۱۳۸۷ آزمایشی است و در مرحله تبدیل به قانون دائمی است و مجلس متاسفانه بدون مشورت با ذینفعان از جمله شهرداری ها و شوراهای اسلامی اصول حاکم بر تبصره ۱ ماده ۱۶۷ قانون آئین نامه داخلی مجلس را رعایت نکرده است.
متاسفانه لایحه مذکور با نگاه بخشی، گونه ای تدوین شده است که نه تنها درآمد پایدار شهرداری ها نسبت به قانون مالیات بر ارزش افزوده بشدت کاهش یافته است و شهرداری ها با توجه به برنامه های پنجساله تدوین شده، موفق به تامین درآمد سالانه خود نشده اند ، سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی هم رعایت نگردیده است.
به این ترتیب سهم عوارض شهرداری ها از این منابع که نقش اساسی در ارائه خدمات عمومی و شهری به مردم و احداث پروژه های زیرساختی در جهت توسعه پایدار شهرها و بخصوص در کلان شهرها و مراکز استان ها تامین نخواهد شد . و در شرایط رکود حاکم در کشور قادر به پرداخت حقوق ماهیانه کارکنان خود نشده اند.
اینک ایراداتی که به لایحه وجود دارد بشرح زیر اعلام می شود:
۱-حذف واژه عوارض و استفاده از عبارت مالیات در مواردی از این لایحه ۲-حذف اختیارات شوراها و وضع عوارض محلی به املاک ۳-تسری دادن معافیت های مالیاتی به عوارض شهرداری ها
 ۴-کاهش اختیارات و وظایف شوراها در تصویب بودجه و تفریغ بودجه شهرداری ها ۵-حذف سهم کلان شهرها از عوارض مواد نفتی و شماره گذاری خودروها و کاهش سهم کلان شهرها از محل عوارض عرضه سایر کالاها و خدمات از جمله موارد قانونی حذف شده در این لایحه است که جایگاه شهرداری و شوراها را در عمران و آبادی شهرها را حداقل نموده و انتظارات مردم و موکلین را تامین نخواهد کرد.
و چنانچه این لایحه تصویب شود شهرداری که نهاد عمومی است به دستگاه دولتی و شورای اسلامی شهرها از نهاد مدیریت محلی به نهاد مشورتی و بی اختیار بدل خواهند شد. و نتیجتاً هزینه های شهرداری ها در خدمات و ایجاد زیرساخت ها به بودجه کشور و بار مالی دولت تحمیل خواهد گردید.
لذا با توجه به خدمات شوراها و شهرداری ها به شهروندان و کاهش مراجعه به فرمانداری ها و استانداری ها و نمایندگان مجلس چنانچه تأمین رضایت نسبی مردم در شهرها توسط شوراها محقق نشود و مشکلات مدیریت شهری به مراجع بالادستی و نمایندگان انتقال خواهد یافت.
لذا از نمایندگان محترم مجلس بخصوص مجمع نمایندگان مردم در استان فارس انتظار داریم در بررسی این لایحه به رونق بخشیدن به منابع مالی شهرداری ها و ساخت شهرها عنایت داشته شهرداری ها حوزه های انتخابیه که اکثراً در اثر کاهش درآمد و ورشکستگی و تعویق در پرداخت حقوق پرسنل خود به سر می برند را از گرفتاری های بیشتر نجات بخشند . و آنها را در رسیدن به درآمدهای پایدار از جمله بهره مندی از عوارض ارزش افزوده که توسط مردم همان شهرها  پرداخت می شود حمایت نمائید.


 

دیدگاه های شما