امروز: سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷

شورای اسلامی شهر شیراز

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر: قول مساعد وزارت کشور برای پرداخت بدهی اتوبوس های جدید

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر: قول مساعد وزارت کشور برای پرداخت بدهی اتوبوس های جدید

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز از تلاش‌ها برای افزوده شدن ۱۸۵ اتوبوس جدید به ناوگان حمل ونقل عمومی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهرشیراز، دکتر «نواب قائدی» معتقد است که افزوده‌شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و درون‌شهری شیراز مورد توجه همه اعضای شورای شهر به‌ویژه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز قرار دارد.

وی با تشریح آخرین وضعیت اتوبوس‌های خریداری‌شده در دوران شورای چهارم و بدهیهای شهرداری شیراز به کارخانه تولید کننده گفت: با توجه به این شرکت ایران‌خودرو نیز در این زمینه تأخیر هایی داشته، بابت این مورد جریمه چندانی متوجه شهرداری شیراز نمی‌شود. در زمینه افزودن این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم طی صحبت‌ها و نامه‌نگاری‌ها با شهردار شیراز، آقای اسکندرپور از اهمیت این موضوع مطلع است و تأکید دارد که این اتوبوس‌ها باید هرچه سریع‌تر به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری اضافه شوند. از همین‌رو شهردار ضمن پیگیری این موضوع، اخیراً نیز در وزارت کشور با معاون عمرانی وزارت کشور مذاکراتی داشته است و وزارت کشور نیز قول‌های مساعدی برای تأمین این نقدینگی داده‌اند تا بتوانیم هرچه‌زودتر بدهی خود را به شرکت ایران‌خودرو دیزل پرداخت کنیم و اتوبوس‌هایمان را تحویل بگیریم. 

وی ادامه داد: ضرورت این موضوع را به‌شدت احساس می‌کنیم، اما وضعیت مالی شهرداری هم‌اکنون به شکلی است که همه موارد باید به شکل بهینه‌ای کنار هم قرار گیرد. با این حال افزوده‌شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و درون‌شهری شیراز مورد توجه همه اعضای شورای شهر به‌ویژه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک قراردارد.
دکتر قائدی در مورد تاخیر در شماره گذاری اتوبوس های جدید نیز گفت: درمورد پلاک‌گذاری هم به دلیل اینکه ما در این موضوع تنها مشکل نقدینگی داریم، پیش‌بینی می‌کنیم اگر قولی که وزارت کشور به ما داده، عملی شود و بتوانند راهکاری برای پرداخت این مبلغ صورت دهند، کار پلاک‌گذاری اتوبوس ها به سرعت انجام می‌شود و هیچ مشکل قانونی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز کرد: اتوبوس‌هایی که باید به ناوگان اضافه کنیم 185 دستگاه است که فعلاً 30 دستگاه آن در شیراز و 155 دستگاه آن در محل کارخانه است.

به گفته وی برنامه‌ریزی برای تقسیم این اتوبوس‌ها در مناطق شهری در دو بخش نوسازی و توسعه انجام می‌شود. در بخش نوسازی این کار برمبنای میزان عمر اتوبوس و اینکه در کدام خطوط کار می‌کنند، انجام می‌شود. در این بخش شمال و جنوب شهر تفاوتی ندارد و براساس عمری که برای فرسودگی ناوگان معین شده، آن اتوبوس تعویض و بخشی از اتوبوس‌های نو به توسعه ناوگان اختصاص داده می‌شود. 

قائدی خاطرنشان کرد: طبق طرحی به نام ساماندهی خطوط اتوبوسرانی، به گونه‌ای که اتوبوس‌ها تغذیه‌کننده خطوط مترو باشند، ناوگان اتوبوس‌های ما منطبق با خطوط ریلی شهرشیراز خواهد شد که در این راستا بخشی از اتوبوس‌های جدید در جهت توسعه ناوگان مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند به صورت مکمل از خدمات مترو هم بهره گیرند. همچنین با ورود این اتوبوس‌ها خطوط جدیدی تعریف می‌شود تا شهروندان را از شهرک‌های اقماری به ایستگاه‌های مترو بیاورند که ساکنان این نقاط هم بتوانند از خطوط مترو استفاده کنند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره طرحی که قرار است براساس آن خطوط اتوبوسرانی شیراز عمود بر خطوط مترو به کار گرفته شوند، گفت: آن طرح فیدرها است که قرار شده به صورت جامع و کامل همه خطوط اتوبوسرانی درون‌شهری مورد بازنگری قرار بگیرند. اگر آن طرح هم نهایی شود و به مرحله اجرا برسد، برخی از مشکلات حمل‌ونقل عمومی شهر برطرف می‌‌شود. البته هم‌اکنون هم یک سری خطوط جدید اتوبوس را از ایستگاه قطارشهری میدان احسان، بلوارهای حسینی‌الهاشمی، آفرینش، غدیر و میدان اول و دوم گلستان تا شهر گلستان شمالی و شهرک فجر سپاه راه‌اندازی کرده‌ایم که برای مردم این شهرک‌ها و قسمت شمال‌غرب شیراز بسیار مفید است. ازسویی در حوزه فرودگاه شیراز از خود این مکان، خطی را به ایستگاه مترو اختصاص داده‌ایم و در راستای آن در حال کار هستیم. در نهایت باید گفت این طرح کامل و جامعی است که همه شهر را مورد پوشش خود قرار می‌دهد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز درباره آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی در حال اجرا نیز گفت: با وضعیت فعلی که از نظر نقدینگی در مضیقه هستیم، به جز بخش‌هایی از عملکردها در این رابطه به ویژه پروژه‌هایی که سازمان عمران برای ما انجام می‌دهد، ما رضایت داریم. مثلاً چند شب پیش ما و آقای شهردار از بتن‌ریزی بخشی ازسطح سه پروژه تقاطع مطهری ـ امیرکبیر بازدید کردیم، و مشاهده کردیم که پیشرفت بسیارخوبی در این پروژه داشته‌ایم. این پروژه در مدت چهار، پنج ماه گذشته حدود 18درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم بتوانیم آن در دهه فجرامسال افتتاح کنیم. 

وی ادامه داد: درباره سایر پروژه‌ها به جز پروژه‌هایی که مشکلات تملکی دارند و به‌نحوی از نظر نقدینگی و یا جلب رضایت مالکان بعضاً با کندی کار مواجه هستند، بخشی از پروژه‌های ما به خوبی در حال انجام است؛ مانند پروژه رودکی که اکنون درحال اجراست وپیشرفت خوبی دارد. همچنین پروژه تقاطع مهدیه ـ امیرکبیر که در شورای پنجم کلنگ‌زنی شده، اکنون به خوبی در حال انجام است. سایر پروژه‌های عمرانی مناطق نیز در حال انجام است، اما تنها موردی که مشکل داریم و از آن ناراضی هستیم، پروژه کوهسار مهدی است که به دلیل مشکلات تملکی متوقف شده است؛ با این حال امیدواریم که مشکلات تملکی آن پروژه نیز حل شود. در تقاطع جوادیه نیز یک فاز آن افتتاح شده و فازهای بعدی هم در حال انجام است و ما پیگیر هستیم تا پروژه را به اتمام برسانیم.

وی اضافه کرد: در پروژه جوادیه مشکل تملکی آنچنانی وجود ندارد. در پروژه کوهسار مهدی اما مشکلات تملکی وجود دارد. در پروژه کوهسار مهدی اهالی محله منصورآباد قبلاً هم زمین‌های خود را در اختیار شهرداری قرار داده‌اند و مسیر انجام شده، اما متاسفانه پس از گذشت مدت زمان طولانی پول این مردم پرداخت نشده و پروژه متوقف است.

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۱۱:۱۱:۳۶

دیدگاه های شما