امروز: دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸

شورای اسلامی شهر شیراز

نطق و تذکر :: کمبود آب شرب در برخی از مناطق شیراز مشهود است

  • تاریخ:
    ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
  • عنوان:
    کمبود آب شرب در برخی از مناطق شیراز مشهود است
  • نام عضو:
    دکتر علی ناصری

با سلام به حضار ارجمند، همشهریان ، مشاوران، مدیران شهرداری و اصحاب محترم رسانه و عرض تبریک دهه کرامت به مناسبت زادروز سراسر رحمت و الگوی دختران میهن، حضرت معصومه (س) و میلاد مبارک حضرت احمدبن موسی(ع) شاهچراغ و ولادت با سعادت مظهر رئوفت، ضامن آهو امام موسی الرضا المرتضی ثامن الحجج(ع) به دوستداران و رهروان راه ایشان.

همچنین در همین جا فرصت را غنیمت دانسته و عرض تهنیت دارم به اصحاب قلم به بهانة مناسبت تقویمی آن.

در ادامه؛ گزارش سفر که بمنظور بازدید از شرکت تولید اتوبوس درون شهری در کشور چین انجام شد را به سمع و نظر همکاران گرامی، شهروندان ارجمند و حضار محترم می رسانم.

 با توجه به خرید ۳۳۵ دستگاه اتوبوس YUTONG توسط شهرداری شیرازدر طی سه مرحله ، از سال ۱۳۹۲ تا کنون- هیأتی مرکب از مدیران ایران خودرو – شهرداری ،شورای شهر و نمایندگانی از بهره برداران،  بازدیدی از کارخانه فوق الذکر صورت گرفت.

لازم به ذکر است پس از اعلام تاریخ و هدف از سفر، تیم پژوهشیِ بررسی کیفیت اتوبوسها ،  مشتمل بر سه گروه کاری تشکیل شد تا پس از جمع بندی ، نتایج آن به منظور اصلاح محصولات و ارتقاء کیفیت تولیدات به شرکت سازنده ارایه گردد تا در صورت تصمیم به خرید های آتی، آنان؛  ملزم به ارایه محصولات با کیفیت تر به شهرداری گردند.

در سال ۱۳۹۳ سری اول اتوبوسهای YUTONG  مدل ۱۳۹۲ با موتور کامِنز(cummins) به تعداد ۵۰ دستگاه تحویل شهرداری شیراز می شود .لازم به ذکر است این اتوبوسها به مدت یکسال درایران خودرو و یکسال نیز در شیراز در پارکینگ بوده اند و بعد از گذشت حدود دو سال به کارگیری شده اند.

در سال ۱۳۹۶ سری دوم اتوبوسهای این کارخانه به تعداد ۱۰۰ دستگاه با موتور مان و مدل ۱۳۹۵ با لحاظ گارانتی؛ از تاریخ ۳۱/۵/۹۶  به مدت ۴ سال در ناوگان اتوبوسرانی شیراز به کار گرفته شد.

در سال ۱۳۹۷ سری سوم اتوبوسهای YUTONG به تعداد ۱۸۵ دستگاه با مدل ۱۳۹۵ با موتور بنز توسط شهرداری خریداری که از این تعداد ۱۷۹ دستگاه ،جایگزین اتوبوسهای فرسوده  در خطوط اتوبوسرانی شیراز شد، ۵ دستگاه به شهرداری صدرا فروخته شد و ۱ دستگاه دیگر نیز باید به شهرداری تحویل شود. گارانتی این اتوبوس ها  از ۲۱/۷/۹۷ به مدت چهارسال می باشد.

همکار ایران خودرو در خدمات گارانتی به اتوبوسهای YUTONG شرکت گواه می باشد .

گفتنی است تا پایان سالجاری ؛۹۰ دستگاه از اتوبوسهای خطوط اتوبوسرانی شیراز مشمول ردیف فرسودگی می گردند که با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد لازم است ضمن بررسی عملکرد شرکت های مذکور، تمهیداتی در جهت ارایه خدمات بهتر و بیشتر به بخش ناوگان اتوبوسرانی شیراز بکار گرفته شود.

گزارش پژوهش صورت گرفته قبل از بازدید از شرکت مذکور به شرح ذیل می باشد:

بمنظور بررسی کیفیت اتوبوسهای YUTONG  که در ناوگان اتوبوسرانی شهری بکار گرفته شده؛ قبل از سفر مذکور؛ پژوهشی با جمعیت آماری در سه گروه ذیل بصورت تصادفی انجام شد که عبارتند از:

۳۰ دستگاه اتوبوس با زمان به کارگیری۳۶ ماه به بالا

۲۰ دستگاه اتوبوس با زمان به کارگیری ۱۲ – ۱۸ ماه

و۱۰  دستگاه اتوبوس با زمان به کارگیری  ۳ - ۶ ماه

در جمع بندی صورت گرفته بر اساس سؤالات در نظر گرفته شده و پاسخِ پرسش شوندگان(کاربران)نتایج زیر حاصل شد:

  • در خصوص رضایت مندی رانندگان با توجه به جمیع سؤالات از وضعیت موتوری اتوبوسهای :YUTONG
  • از ۳۰ دستگاه اتوبوس با عمر ۳۶ ماه به بالا ۲۴ مورد به مشکلات موتوری و گیربکس این اتوبوسها اشاره داشتند.
  • از ۲۰ دستگاه اتوبوس با عمر ۱۲ -۱۸ ماه؛ همگی بر رضایت مندی از موتور و گیربکس تاکید داشتند.
  • از ۱۰ دستگاه اتوبوس با عمر ۳ – ۶ ماه؛ همگی به اتفاق از موتور و گیربکس رضایت داشتند.
  • در خصوص استحکام داخلی اتوبوسهای YUTONG  

از نظر {روکش صندلی ها – کفپوش داخلی – دستگیره سر صندلی ها- زِوارهای به کار رفته شده در فضای داخل اتوبوسها}

  • اتوبوس های با عمر ۳۶ ماه و بیشتر نسبت به اتوبوس های ۳ - ۶ ماه و اتوبوس های ۱۲ – ۱۸ ماه در خصوص موارد پرسش شده از کیفیت بهتری برخوردار بودند.

پیشنهاداتی که از سوی سه گروه  سؤال شونده   YUTONG  BUS جمع آوری و طبقه بندی شد به شرح زیر می باشد :

  1. اختصاص دادن پرده هایی جهت پوشش شیشه های پنجره های اتوبوس ها بمنظور :
  • رفاه بیشتر شهروندان
  • افزایش کارایی کولرها در خنک کردن اتوبوسها و  کاهش سوخت و افزایش عمر موتور
  1. رفع اشکال لوله های بادِ قسمت سرِ بالایی درب های اتوبوس با عمر ۳ – ۶ ماه زیاد دیده شده که تنظیم آنها با مشکل همراه است.
  2. عدم کیفیت و عمر کم لاستیک ها ی خودرو و نیز ایراد دسته راهنما در اغلب اتوبوسهای با عمر کمتر از ۱۸ ماه که شامل گارانتی هم نمی شود.
  3. سپرهای عقب بدلیل فلزی و یک تکه بودن عموما تعویض شان به سختی انجام شده و گران تمام می شود که این موجب وضعیت تردد نازیبای اتوبوس های تصادفی در سطح شهر می شود.
  4. لزوم استفاده از رنگهای شاد برای روکش صندلی اتوبوس ها  و ایجاد هارمونی رنگِ فضای داخلی بین کف پوشها و روکش صندلی ها ی اتوبوس

 

  1. آنچه در بازدید میدانی در کنار این پژوهش استنباط شد رضایت مندی شهروندان از وضعیت اتوبوسهای جدید بود اما همگی به اتفاق از وضعیت نظافت درون اتوبوسها و تمیزی بدنه و شیشه های پنجره آنها به شدت گلایه مند بودند.
  2. البته قابل ذکر است که عدم توجه به این موضوع و نیز نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری وضعیت داخل اتوبوسها می تواند به شیوع پدیده وندالیسم در این بخش دامن زند.

در ادامه؛ نطق پیش از دستور خود را  به مشکلات مردم شیراز که در چند روز اخیر با آن دسته و پنجه نرم     می کنند اختصاص داده ام.

در حالی، برای برند سازی شهر شیراز با عناوین  شهر دوستدار سالمند و دوستدار کودک تلاش می کنیم که این شهر از تامین و  ارایه خدمات اولیه همچون تامین آب شرب شهروندانش ناتوان است.چطور است که مسئول محترم آبفای شیراز اصرار بر افزایش آب بها از سوی شورای اسلامی شهر شیراز دارد اما ناتوان از چانه زنی با مدیران ارشد برای گرفتن اعتبار لازم، جهت رفع کاستی های تامین آب شرب این مردم.

وزیر محترم نیرو در استان و در شهر شیراز حضور می یابد اما دریغ از انتقال نا بسامانی ها و کاستی هایی که مردم در این بخش، با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

چطور می توان قبول کرد که مردم شیراز بدون اطلاع قبلی  ۵ روز آب شربشان قطع باشد! این گونه رفتارها که به نارضایتی مردم می انجامد چه توجیهی می تواند داشته باشد.با مراجعه به سایت شرکت آب و فاضلاب شیراز می بینیم آخرین باری که برنامه قطع آب را در پایگاه اطلاع رسانی این شرکت درج کرده اند دی ماه سال ۹۴ بوده است و از آن تاریخ تا کنون اطلاعیه جدیدی دراین پایگاه، در خصوص اطلاع رسانی نمی بینید، ضمن آنکه فقط اطلاع رسانی در سایت به دلیل عدم دسترسی همه شهروندان شیرازی به اینترنت هم به تنهایی قابل قبول نیست و مردم از این خلاء اطلاع رسانی نیز گله مندند.

تنش آبی و کمبود آب شرب در برخی از مناطق شیراز بصورت بارزی مشهود است. هر چند به طور رسمی جیره بندی آب اعلام نشده اما بسیاری از مناطق شهرک والفجر و مناطقی از جنوب شرق و شمال غرب شیراز آب شرب ندارند.

بولوار امیرکبیر، بولوار پاسارگاد، شهرک والفجر، بخشی از خیابان سراج در جنوب شرق شیراز و شهروندان منطقه مرکزی شهر نیز؛ از در روزهای اخیر با قطع کامل آب در شبانه روز روبه رو هستند هرچند این مناطق مدت مدیدی است که با افت فشار شدید مواجه بوده است.

متولیان امر، به اصطلاح راهکار از خود ارایه می دهند که برای حل معضل کم آبی شهروندان، از منبع استفاده کنند.وقتی آب نباشد منبعِ بدون آب به چه کار مردم می آید؟

افت فشار آب و قطع آن در سال‌های گذشته، از نیمه‌های تیرماه در بخش‌هایی از شهر شیراز آغاز می‌شد اما امسال با آخرین روزهای خرداد مصادف شده است.

بخشی از این مشکل مربوط به هدر روی آب در شبکه توزیعی است که امروز فرسوده شده است که به گفته متخصصان، مقدار آن بالغ بر ۳۵ درصد میزان آب انتقالی می باشد لذا لازم است متولیان و مسئولان مربوطه اقدامی درست را در پیش گیرند. اینکه عدم توانمندی در چانه زنی در تامین اعتبار را بخواهند از جان و جیب مردم در بیاورند که هنر نیست. استفاده از جیب مردم سهل الوصول ترین کاری است که یک مسئول می تواند انجام دهد. توان تامین هزینه ها برای مردم سخت شده است، قدری به خود بیاییم و مسئولیتی که بر دوشمان گذاشته شده را با رعایت اخلاق و امانت داری به سر منزل مقصود برسانیم.

جا داشت مسئولان محترم مرتبط ،حضور وزیر محترم نیرو در شیراز را غنیمت دانسته و در صدد رفع این کاستی ها از اعتبارات ملی برآیند نه اینکه مدام چشم به جیب مردم بدوزند.

در پایان از ریاست محترم شورا تقاضا می نمایم هیأتی را جهت بررسی این موضوع تعیین نموده، تا از این طریق؛ مطالبات مردم را به گوش مسئولان رسانده و بدین صورت؛ مشکلی که شهروندان محترم را آزرده ساخته هر چه سریعتر مرتفع نمایند .

 

دیدگاه های شما